2 de març del 2011

Aprenem de la mà dels blogs.....


Què és un blog, és la pregunta que em vaig plantejar només conèixer la primera tasca d’aquesta materia. Un blog és un recurs-web on apareixen comentaris o articles de diferent tipologia on és possible establir una connexió molt propera entre escriptor i lector mitjançant els comentaris. A banda de textos, es caracteritza per la gran quantitat d'enllaços, i per tant, la gran quantitat d'informació que hi ha a l'abast de tot aquell que entra a visitar un blog. Però a part de text escrit i enllaços es pot incloure imatges i vídeos. També es pot utilitzar com a diari personal o de grup.

En definitiva el blog és una forma d'expressar i compartir opinions i coneixements a través de la xarxa informàtica.

En l’actualitat dia és senzill crear un blog, no hi ha més que seguir les indicacions i clicar les fletxes de "següent". La única dificultat és trobar temps i ganes per a dedicar-te al blog, és a dir per a pensar i decidir  que ficar, com ficar-ho, buscar informació i pàginesd'interés, etc.

Com ja he dit, el blog es pot utilitzar amb diverses finalitats però el que ara per ara ens interessa és analitzar la seua utilitat en el camp educatiu. Doncs be, com a recurs educatiu el blog ens proporciona la manera d'apropar-nos a les noves tecnologies i d'utilitzar aquestes com a via d'ensenyament, conèixer recursos educatius, experiències d’aula…

Els blogs són recursos audiovisuals que fomenten una educació crítica ja que mitjançant l'expresió de les idees pròpies i la lectura de les demés opinions es promou la reflexió i l'expresió, cosa que de manera oral potser siga més difícil, i la comprensió i el respecte a les diferents opinions dels demés. Permet doncs, aprendre a observar la diversitat d'opinions i a crear-se'n una idea sòlida i pròpia sobre un tema a partir de la contrastació amb les altres idees i/o mitjançant els enllaços informatius que s'hi solen adjuntar.

Al segon cicle d'infantil és un recurs difícil d'utilitzar amb les finalitats anteriorment nomenades ja que requereix d'altres tipus de metodologies més manipulatives i experimentals, atenent les característiques dels alumnes.

Però de tota manera podem utilitzar el blog amb els alumnes de 5 anys (que ja dominen la lectoescriptura) per a fer diaris de classe entre tots i que els pares tinguen la possibilitat de consultar per escrit tot allò que es fa a l'aula dia rere dia. Amb l'ajuda dels familiars també es podria treballar des de casa: la mestra proposaria un tema: Caputxeta roja, i cada alumne escriuria (amb l'ajuda corresponent) el que ell pensa: li agrada molt el conte, la caputxeta era molt bonica, etc. Al dia següent es faria una posta en comú de les idees arreplegades que els xiquets llegirien...

Per una  banda, el fet de compartir experiències del dia a dia de l'aula amb la resta et motiva a reflexionar sobre l'acció i plasmar-la de manera crítica; i les opinions dels lectors et poden ajudar  fins i tot a resoldre problemes que hagen sortit o a recolzar-te amb les decisions presses.

Per altra banda, llegir els blogs d'altres docents et pot servir per a obtindre nous punts de vista sobre l'acció en l'aula recursos, metodologies, etc. i a corregir defectes propis al vore altres maneres de fer-ho.

A més, és molt útil observar els enllaços que hi han als demés blogs ja que potser no els hagueres pogut trobar pel teu conter (que informació hi ha molta i però es necessita temps per a escollir allò que necessites).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada